Program wychowawczy Przedszkola Tęczowa Dwójeczka
I. WSTĘP
Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości, która kierując się własną wolą dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami. To przez wychowanie kształtuje się system wartości, normy i cel życia człowieka. Do uniwersalnych ogólnoludzkich wartości zalicza się: sprawiedliwość, wolność, godność, humanizm, solidarność, pokój. Podmiotem tych wartości jest człowiek. Wartości uniwersalne określane w podstawach programowych to : piękno, dobro, prawda i miłość. Z tych wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają duży wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.
Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, natomiast przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. Przedszkole nie może zastąpić domu rodzinnego, może uzupełnić jedynie i wzbogacić doświadczenia dziecka w tych sferach, w których oddziaływanie domu jest niewystarczające.
Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględniając potrzeby społeczności przedszkolnej tj. dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników przedszkola. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych . Ma on za zadanie określić jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do wychowanka, jego rodzica, jakie normy postępowania są pożądane aby dziecko mogło funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi rolami społecznymi.
Program jest podzielony na tematy, które obejmują problematykę społeczną i dostarczają dziecku podstaw do prawidłowego funkcjonowania w życiu:
- POZNAJ SWOJE TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE
- KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE
- BĄDŹ KULTURALNY
- BĄDŹ KOLEŻEŃSKI
- DBAJ O SWOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.
Są to tematy sprzyjające kształtowaniu i zdobywaniu zdolności do rozwoju, rozumienia, przeżywania, odkrywania i tworzenia rzeczywistości i świata wartości dziecka.
Wpajane dzieciom wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, których należy przestrzegać. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasno i jednoznacznie określone. Równie ważne jest dostosowanie ich do wieku i danego etapu rozwoju dziecka. Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad współżycia w grupie, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.
Program Wychowawczy Przedszkola nr 2 w Siemianowicach Śląskich powstał przy współudziale wszystkich członków Rady Pedagogicznej, z myślą o potrzebach placówki, aby usystematyzować pracę wychowawczą prowadzoną w przedszkolu.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Do głównych założeń programu należą:
- stwarzanie sytuacji , w których dziecko lepiej pozna siebie i innych,
- obserwowanie, naśladowanie rówieśników i dorosłych z otoczenia,
- dokonywanie oceny zachowań innych oraz ustosunkowanie się emocjonalne do nich,
- kierowanie doświadczeniami i kreowanie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnych , sprzyjających kształtowaniu pozytywnego, optymistycznego spojrzenia dziecka na świat oraz budowaniu obrazu samego siebie jako składnika osobowości człowieka,
- lepsze poznanie dzieci przez ich rodziców,
- integracja dzieci, nauczycieli i rodziców we wspólnych zajęciach jako pomoc w porozumiewaniu się, lepszym wzajemnym poznaniu,
- poznawanie przez rodziców sposobów wspomagania rozwoju dziecka i dróg porozumiewania się z nim,
- umożliwienie rodzicom i dzieciom spędzania wspólnego czasu w placówce,
- przeżywanie przez dzieci i rodziców radości z przebywania ze sobą i wspólnych działań,
- poznanie werbalnych i pozawerbalnych środków komunikacji z dzieckiem, rodzicami i wychowawcą w trakcie spotkań integracyjnych.Program został opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, literaturę psychologiczno – pedagogiczną i doświadczenia własne .III. CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Program pozwala na refleksję nad tym co ważne, potrzebne, dobre, co zaspokaja potrzeby i rozwija możliwości, skutecznie przeobraża świadomość, postawy, zachowania i sposób życia. Przekłada zasady werbalne na rzeczywistość dając możliwość zmiany sposobu rozumienia tego kim jesteśmy, naszej wewnętrznej natury i jej wpływu na rzeczywistość.Cele programu:
1. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
2. Kształtowanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
3. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z innymi: - kształtowanie podstawowych powinności moralnych: np. życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności, uczciwości…
- polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,
- rozróżniania dobra od zła,
4. Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
5. Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja”.
6. Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń.
7. Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody.
8. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
9. Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
IV. ZADANIA PRZEDSZKOLA
ZADANIE – POZNAJ SWOJE TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE
NORMY POSTĘPOWANIA:
- kultywuj tradycje swojej rodziny,
- rozmawiaj z rodzicami o ich pracy,
- pamiętaj o uroczystościach rodzinnych,
- szanuj język ojczysty i tradycje narodowe,
- poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta,
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny,
- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach,
- wykonanie drzewa. genealogicznego swojej rodziny,
- prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków,
- realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów np. strażaka, policjanta, lekarza itp.,
- w trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej,
- jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna,
- zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski,
- pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski,
- okazywanie piękna naszej ojczyzny za pomocą ilustracji, obrazów, albumów, slajdów.
ZADANIE – KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE
NORMY POSTĘPOWANIA:
- unikaj krzyku, kłótliwości,
- przestrzegaj zawartych umów, reguł,
- oceniaj zachowanie, a nie osoby,
- wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,
- korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,
- ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki,
- wystrzegaj się kłamstwa,
- mów o swoich uczuciach, odczuciach.
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich, np: zgodnego zachowania się podczas zabaw, kulturalnego włączania się do zabaw kolegów,
- korzystania ze sprzętu i zabawek,
- porozumiewania się umiarkowanym głosem,
- przestrzegania zasad podporządkowania się dyżurnym np. w łazience ,w sali,
- ponoszenia konsekwencji łamania przyjętych umów,
- reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę,
- uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do innych ( nie stosujemy obraźliwych słów),
- uczenie dzieci wyrażania umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych,
- zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji, nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru),
- poznawanie wzorców właściwego zachowania(postawa nauczyciela, postacie z literatury).
- poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych,
- udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury: rozróżnianie prawdy, fałszu, kłamstwa, fantazji w utworach literackich i w sytuacjach codziennych
- podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań,
- układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków,
- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych,
- podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach,
- włączanie zabaw dramowych jako element bloku integracyjnego określającego samopoczucie dziecka,
- systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienia argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami drugiej osoby,
- uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych.
ZADANIE – BĄDŹ KULTURALNY
NORMY POSTĘPOWANIA:
- używaj form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję,
- nie mów z pełnymi ustami,
- okazuj szacunek dorosłym i starszym osobom,
- pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań,
- bądź miły dla innych osób (kolegów i dorosłych),
- dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie),
- słuchaj kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają.
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i przedszkolu (sprzątanie swoich zabawek, układanie książek itp.),
- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny (spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni odpoczywają, opiekowanie się osobami chorymi i starszymi),
- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuje, przepraszam),
- dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczycielki, postaci z literatury itp.),
- utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, autobus, kino),
- poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów,
- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowanie innym za te słowa,
- rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir vivre, stosowanie ich w sytuacjach codziennych,
- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki itp.),
- przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku, uszanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników i skwerków, nie niszczymy drzew i krzewów, uczestniczenie w corocznej akcji „Sprzątanie Ziemi”, „Sprzątanie Świata”.
ZADANIE -BĄDŹ KOLEŻENSKI
NORMY POSTĘPOWANIA:
- zgodnie baw się z kolegami,
- szanuj cudzą własność,
- dziel się z innymi tym co masz,
- nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi,
- nie wyrządzaj krzywdy innym,
- nie rób drugiemu co tobie niemiłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj, nie przerywaj),
- pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują.
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie,
- interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów,
- rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenia się nimi),
- uczenia się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu – używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni,
- słuchanie kolegów pełniących dyżur podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom,
- „wyrabianie” nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie: dzień dobry, skinienie ręką, itp.),
- sprawianie radości choremu koledze przez, np. wspólne pisanie listu, przygotowanie upominku, odwiedziny,
- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych),
- sprawianie radości innym dzieciom, przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków,
- opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności)
ZADANIE-DBAJ O SWOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.
STOSUJ ZASADĘ
„W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH”
NORMY POSTĘPOWANIA:
- nie krzycz, mów umiarkowanym głosem,
- często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu,
- hartuj swój organizm,
- ubieraj się odpowiednio do temperatury,
- zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,
- pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych,
- zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu,
- nie obawiaj się wizyty u lekarza, mów o tym czego się boisz,
- unikaj hałasu,
- nie oddalaj się od grupy, z miejsca zabaw,
- nie próbuj produktów nieznanego pochodzenia,
- informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie),
- pamiętaj swój adres zamieszkania,
- unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
- zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi
- nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt,
- przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach,
- czynne uczestnictwo dzieci w zajęciach organizowanych przez nauczyciela (spacery wycieczki, zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, pobyt na świeżym powietrzu),
- uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody,
- kształtowanie nawyku zjadania wszystkich potraw,
- systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji,
- rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów- spotkania z lekarzem, wizyta w gabinecie stomatologicznym,
- stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy itp.),
- uświadomienie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, prace gospodarcze, hodowle prowadzone w kąciku przyrody, filmy edukacyjne, itp.),
- udział dzieci w konkursach dotyczących zdrowia,
- cykliczne spotkania z policjantem,
- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach,
- przestrzeganie zasady spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, słodycze, rośliny otrzymywane od obcych),
- omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości,
- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania w toku zajęć, scenek rodzajowych , dramy, poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań,
- poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu,
- spotkanie z weterynarzem- omówienie zachowań zwierząt gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore,
- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych,
- dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki, inscenizacje)
V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
1. METODY PRACY:
- Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem, rozmowa,
- Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, pokaz, wystawa,
- Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula,
- Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne zabawy intelektualne np. krzyżówki, rebusy, rozsypanki, quizy
2. FORMY PRACY
- Praca indywidualna.
- Zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy.
- Czynności samoobsługowe dzieci oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.
- Spacery i wycieczki.
- Zajęcia zorganizowane przez nauczyciela z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach.
- Udział w imprezach i uroczystościach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim.
- Udział w konkursach, festiwalach , quizach, turniejach.
3. WARUNKI BAZOWE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU:
- Sale zabaw dla każdej grupy,
- Pomoce dydaktyczne do zajęć , zabaw,
- Wyposażone kąciki zabaw i sale do zabaw,
- Ogród przedszkolny.
VI. PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka w tym do:
- Prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Poszanowania wszystkich potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Wyrażania swoich uczuć i myśli.
- Umożliwienia zdobywania nauki przez zabawę z uwzględnieniem indywidualnych możliwości.
- Opieki i ochrony.
Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:
- Poszanowania własnej godności i prawo do nietykalności,
- Posiadania własnego zdania i możliwości wyrażania go,
- Proszenia o to czego chce, ale nie wymagania tego,
- Popełniania błędów i możliwości naprawiania ich,
- Akceptacji takim, jakim jest,
- Przebywania w warunkach sprzyjających jego rozwojowi,
- Indywidualnego tempa procesu rozwojowego,
- Przebywania w warunkach zapewniających bezpieczeństwo i ochronę zdrowia,
- Korzystania z dóbr kulturalnych,
- Poszanowania własności,
- Znajomości swoich praw i korzystania z nich,
- Ciszy, spokoju i samotności , gdy tego potrzebuje,
- Korzystania z kontaktów interpersonalnych z dziećmi i dorosłymi,
- Kształtowania prawidłowych kontaktów społecznych,
- Zabawy i wybierania towarzyszy zabaw,
- Przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić z prośbą o pomoc,
- Zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania,
- Podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji,
- Uczestniczenia we wszystkich formach aktywności,
- Snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje,
- Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,
- Regulowania własnych potrzeb,
- Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej ,
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów ,przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:
- Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli,
- Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. związane ze zdrowiem dzieci,
- Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu,
- Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa,
- Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.
VII. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
Rodzice mają prawo do :
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danej grupie,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów i niepowodzeń,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo tj. Radę Rodziców,
- uzyskiwania fachowej pomocy pedagogicznej otwartej rozmowy z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych,
- czynnego uczestnictwa w życiu przedszkola,
- wspierania przedszkola w jego działaniach.
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie Statutu Przedszkola nr 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” w Siemianowicach Śląskich,
- wyposażenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory,
- respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
- przestrzeganie godzin pracy przedszkola,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola,
- wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno – wychowawczym, uczestniczenie w zebraniach rodziców, utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielem bądź z dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.
VIII. ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELA
Nauczyciel:
- współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, włącza rodziców w życie przedszkola,
- planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą oraz jest odpowiedzialny za jej efekty,
- zbiera informacje o dzieciach – prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka,
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczni – pedagogiczną,
- wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju,
- kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
- dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich,
- tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
- wspiera rozwój aktywności poznawczej nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej,
- otacza indywidualną opieka każdego z wychowanków i dostosowuje metody oraz formy pracy do jego możliwości,
- utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat jego zachowania i rozwoju,
- współpracuje z domem rodzinnym w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
- sumiennie przygotowuje się do pracy z dziećmi,
- prowadzi dokumentację zgodnie z określonymi przepisami,
- doskonali swoje kwalifikacje zawodowe,
- dąży do pełni własnego rozwoju osobowego,
- współtworzy dobrą atmosferę pracy w przedszkolu,
- przestrzega podstawowe zasady BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy.
Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami
- poznanie środowiska rodzinnego wychowanków,
- współdziałanie obu środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych,
- prowadzenie pedagogizacji rodziców,
- stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach,
- inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska,
- przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy,
- przedstawianie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka, a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych,
- inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki.
IX. ZASADY ZACHOWAŃ DZIECI
Ustalone zostały zasady , w których zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
- zachowania podczas posiłków
- zachowania w łazience
- zachowania w szatni
- zachowania w sali
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
- zachowania podczas wycieczek i spacerów
- zachowania podczas imprez i uroczystości
1. Zasady zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków
- siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi
- jemy w ciszy
- jemy z zamkniętymi ustami, powoli
- sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie
- odchodząc od stołu cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”
2. Zasady zachowań w łazience
- mycie rąk
– podwijamy rękawy
– moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy
– zakręcamy kran
– otrząsamy ręce nad umywalką
– wycieramy dłonie w ręcznik
- pielęgnacja zębów
– do kubka wlewamy letnią wodę
– dwukrotnie płuczemy usta
– na szczoteczkę wyciskamy pastę
– myjemy zęby okrężnymi ruchami
– kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą
– płuczemy szczoteczkę i wkładamy ją do kubka do góry włosiem
– kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu
- higiena potrzeb fizjologicznych
– korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo
– zawsze po sobie spłukujemy toaletę
– myjemy ręce po wyjściu z toalety
3. Zasady zachowań w szatni
- .starannie układamy swoją odzież i buty
- pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem
- po powrocie do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę
- przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży
- starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę
- pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy
4. Zasady zachowań w sali - nie biegamy
- dzielimy się zabawkami
- mówimy umiarkowanym głosem
- przestrzegamy reguł w trakcie zabawy
- nie bijemy innych
- sprzątamy po sobie
- nie niszczymy zabawek
- używamy zwrotów grzecznościowych
5. Zasady zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
- bezpiecznie korzystamy z urządzeń
- nie popychamy innych
- nie bijemy się
- pomagamy sobie
- nie oddalamy się z terenu ogrodu
- słuchamy poleceń nauczyciela
6. Zasady zachowań podczas wycieczek i spacerów
- idziemy kolejno parami
- nie popychamy się
- uważnie słuchamy
- przestrzegamy zasad ruchu drogowego
- nie oddalamy się
7. Zasady zachowań obowiązujące podczas imprez i uroczystości
- słuchamy poleceń nauczyciela
- zajmujemy wyznaczone miejsce
- witamy się z gośćmi
- uważnie słuchamy
- żegnamy się z gośćmi
- wychodzimy w ustalonej kolejnościX. SYSTEM NAGRÓD I KARDzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi kodeks postępowania musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie je egzekwować. Skutecznym środkiem wychowawczym są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady zachowania - pochwała wobec grupy
- pochwała indywidualna
- pochwała przed rodzicami
- atrakcyjna zabawa według pomysłu dziecka
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności
- drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania ,dyplomy
Nagradzamy za:
- stosowanie ustalonych umów i zasad
- wysiłek włożony w wykonywanie pracy, zadania
- wypełnienie podjętych obowiązków
- bezinteresowną pomoc innym
- stosowanie zasad ochrony przyrody
- aktywny udział w pracach grupy
Po ustaleniu norm postępowania ustalamy także konsekwencje za brak podporządkowania się im.
Formy karania za niestosowanie się do ustalonych zasad:
- upomnienie słowne
- rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
- wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
- odsunięcie na krótki czas od zabawy
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
- poinformowanie rodziców o przewinieniu
Kary stosujemy za:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- zachowania agresywne
- niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
- celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
XI. MODEL NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA NR 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” W SIEMIANOWICACH ŚLĄSKICH
DOBRY NAUCZYCIEL I WYCHOWAWCA TO KTOŚ, KTO:
W relacjach z wychowankami:
- jest przyjacielem dziecka, wspiera je w rozwoju,
- zna i przestrzega prawa dziecka,
- jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia,
- jest kreatywny i empatyczny,
- częściej stosuje nagrody niż kary,
- zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic,
- potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.
W relacjach z rodzicami:
- wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej,
- pogłębia wiedzę rodziców – informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka,
- wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych,
- uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka,
- stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu środowisk wychowawczych dziecka,
- zna warunki życia dziecka,
- odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.
XII. KODEKS PRZEDSZKOLAKA
Jestem dobrym/ dobrą kolegą/ koleżanką dlatego:
- chętnie pomagam innym,
- mówię „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję”, „dzień dobry”, „do widzenia”,
- zawsze bawię się zgodnie,
- szanuję własność innych,
- proszę o to czego chcę – ale nie wymagam,
- dbam o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
- szanuję pracę innych,
- dbam o czystość i porządek,
- pytam o zgodę kolegów i dorosłych,
- dbam o książki i zabawki,
- nie biję, nie popycham, nie krzywdzę innych,
- nie wyśmiewam się z innych, nie sprawiam im przykrości,
- szanuję zdanie innych,
- wiem i szanuję to, że nie każdy lubi to co ja,
- nie przeszkadzam w zabawie i pracy innym,
- mówię , co czuję i co myślę,
XIII. KRYTERIA SUKCESU I EWALUACJA
Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczego będzie:
DZIECKO – KTÓRE:
- Zna i kultywuje tradycje rodzinne, regionalne.
- Posiada świadomość przynależności narodowej; rozpoznaje godło i barwy narodowe, rozumie pojęcie”ojczyzna”.
- Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych.
- Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.
- Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania.
- Rozumie dostrzega potrzeby innych, akceptuje ich odrębność.
- Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.
- Rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie.
- Umie cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy, potrafi godnie przyjąć porażkę.
- Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia.
- Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki.
- Wie, że ma prawo do pomocy ze strony dorosłych w sytuacjach trudnych.
- Szanuje wartości takie jak: sprawiedliwość, dobroć, życzliwość, tolerancja, piękno, prawda.
- Potrafi odróżniać dobro od zła.
- Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy.
- Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.
- Rozumie potrzeby stosowania profilaktyki prozdrowotnej.
- Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.
- Rozumie potrzebę konieczności przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.
RODZIC – KTÓRY:
- Podejmuje systematyczną współpracę z przedszkolem,
- Jest otwarty na rady i sugestie nauczyciela,
- Czuje się współgospodarzem placówki,
- Bierze czynny udział w życiu przedszkola,
UWAGI KOŃCOWE:
- Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialne są nauczycielki ze wszystkich grup wiekowych.
- Zadania realizowane będą wspólnie z rodzicami.
SPOSOBY EWALUACJI:
- Ankieta dla rodziców,
- Ankieta dla nauczycieli,
BIBLIOGRAFIA:
- Aronson E. – „Człowiek istota społeczna”. Warszawa 1994
- Dobson J.S. – „Dzieci i wychowanie – pytania i odpowiedzi” . Warszawa 2000
- Faber A. Mazlish E. – „Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”. Poznań 1992
- Kochańska G. – „Kształtowanie u dzieci zainteresowań innymi ludźmi i gotowość do niesienia im pomocy”. Wrocław 1982
- McDowell J. Day D. – „Jak być bohaterem dla swoich dzieci”. Warszawa 1997
- Obuchowska I. – „Kochać i rozumieć – jak pomóc swojemu dziecku przeżyć szczęśliwe dzieciństwo”. Poznań 2000
- Ossowska M. – „Normy moralne”. Warszawa 2000
- Portman R. – „Gry i zabawy przeciwko agresji”. Kielce 1999
- Prekop J. Schweizer Ch. – „Niespokojne dziecko- poradnik dla zaniepokojonych rodziców”. Poznań 2000
- Prus – Wiśniewska H. – „Zanim dziecko pójdzie do szkoły”. Warszawa 1995
- Sękowska Z. – „Współzależność wychowania i rozwoju dziecka”. Kraków 1984
- Red. Szablak K. – „Wychowując mówmy jednym głosem”. Poznań 1998
- Tilman D. Hsu D. – „Wchodzenie w świat wartości”. Warszawa 2005
- Tilman D. Pilar Q. – „Wychowanie w duchu wartości”. Warszawa 2002
- Way B. – „Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży”. Warszawa 1990