Przedszkole Tęczowa Dwójeczka

Program wychowawczy

Program wychowawczy Przedszkola Tęczowa Dwójeczka

"Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może"

I. WSTĘP

Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości, która kierując się własną wolą dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami. To przez wychowanie kształtuje się system wartości, normy i cel życia człowieka. Do uniwersalnych ogólnoludzkich wartości zalicza się: sprawiedliwość, wolność, godność, humanizm, solidarność, pokój. Podmiotem tych wartości jest człowiek. Wartości uniwersalne określane w podstawach programowych to : piękno, dobro, prawda i miłość. Z tych wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają duży wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.

Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, natomiast przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. Przedszkole nie może zastąpić domu rodzinnego, może uzupełnić jedynie i wzbogacić doświadczenia dziecka w tych sferach, w których oddziaływanie domu jest niewystarczające.
Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględniając potrzeby społeczności przedszkolnej tj. dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników przedszkola. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych . Ma on za zadanie określić jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do wychowanka, jego rodzica, jakie normy postępowania są pożądane aby dziecko mogło funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi rolami społecznymi.

Program jest podzielony na tematy, które obejmują problematykę społeczną i dostarczają dziecku podstaw do prawidłowego funkcjonowania w życiu:

  1. POZNAJ SWOJE TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE
  2. KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE
  3. BĄDŹ KULTURALNY
  4. BĄDŹ KOLEŻEŃSKI
  5. DBAJ O SWOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.

Są to tematy sprzyjające kształtowaniu i zdobywaniu zdolności do rozwoju, rozumienia, przeżywania, odkrywania i tworzenia rzeczywistości i świata wartości dziecka.

Wpajane dzieciom wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, których należy przestrzegać. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasno i jednoznacznie określone. Równie ważne jest dostosowanie ich do wieku i danego etapu rozwoju dziecka. Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad współżycia w grupie, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.

Program Wychowawczy Przedszkola nr 2 w Siemianowicach Śląskich powstał przy współudziale wszystkich członków Rady Pedagogicznej, z myślą o potrzebach placówki, aby usystematyzować pracę wychowawczą prowadzoną w przedszkolu.

II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE 

Do głównych założeń programu należą:

  • stwarzanie sytuacji , w których dziecko lepiej pozna siebie i innych,
  • obserwowanie, naśladowanie rówieśników i dorosłych z otoczenia,
  • dokonywanie oceny zachowań innych oraz ustosunkowanie się emocjonalne do nich,
  • kierowanie doświadczeniami i kreowanie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnych , sprzyjających kształtowaniu pozytywnego, optymistycznego spojrzenia dziecka na świat oraz budowaniu obrazu samego siebie jako składnika osobowości człowieka,
  • lepsze poznanie dzieci przez ich rodziców,
  • integracja dzieci, nauczycieli i rodziców we wspólnych zajęciach jako pomoc w porozumiewaniu się, lepszym wzajemnym poznaniu,
  • poznawanie przez rodziców sposobów wspomagania rozwoju dziecka i dróg porozumiewania się z nim,
  • umożliwienie rodzicom i dzieciom spędzania wspólnego czasu w placówce,
  • przeżywanie przez dzieci i rodziców radości z przebywania ze sobą i wspólnych działań,
  • poznanie werbalnych i pozawerbalnych środków komunikacji z dzieckiem, rodzicami i wychowawcą w trakcie spotkań integracyjnych.Program został opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, literaturę psychologiczno – pedagogiczną i doświadczenia własne .III. CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO 

    Program pozwala na refleksję nad tym co ważne, potrzebne, dobre, co zaspokaja potrzeby i rozwija możliwości, skutecznie przeobraża świadomość, postawy, zachowania i sposób życia. Przekłada zasady werbalne na rzeczywistość dając możliwość zmiany sposobu rozumienia tego kim jesteśmy, naszej wewnętrznej natury i jej wpływu na rzeczywistość.Cele programu: 

    1. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
    2. Kształtowanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
    3. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z innymi:

  • kształtowanie podstawowych powinności moralnych: np. życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności, uczciwości…
  • polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,
  • rozróżniania dobra od zła,

        4. Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
        5. Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja”.
        6. Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń.
        7. Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody.
        8. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
        9. Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.

IV. ZADANIA PRZEDSZKOLA 

ZADANIE – POZNAJ SWOJE TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE 

NORMY POSTĘPOWANIA: 

  • kultywuj tradycje swojej rodziny,
  • rozmawiaj z rodzicami o ich pracy,
  • pamiętaj o uroczystościach rodzinnych,
  • szanuj język ojczysty i tradycje narodowe,
  • poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta,

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI: 

  • pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach,
  • wykonanie drzewa. genealogicznego swojej rodziny,
  • prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków,
  • realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów np. strażaka, policjanta, lekarza itp.,
  • w trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej,
  • jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna,
  • zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski,
  • pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski,
  • okazywanie piękna naszej ojczyzny za pomocą ilustracji, obrazów, albumów, slajdów.

    ZADANIE – KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE 

     NORMY POSTĘPOWANIA: 

  • unikaj krzyku, kłótliwości,
  • przestrzegaj zawartych umów, reguł,
  • oceniaj zachowanie, a nie osoby,
  • wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,
  • korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,
  • ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki,
  • wystrzegaj się kłamstwa,
  • mów o swoich uczuciach, odczuciach.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI: 

  • ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich, np: zgodnego zachowania się podczas zabaw, kulturalnego włączania się do zabaw kolegów,
  • korzystania ze sprzętu i zabawek,
  • porozumiewania się umiarkowanym głosem,
  • przestrzegania zasad podporządkowania się dyżurnym np. w łazience ,w sali,
  • ponoszenia konsekwencji łamania przyjętych umów,
  • reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę,
  • uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do innych ( nie stosujemy obraźliwych słów),
  • uczenie dzieci wyrażania umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych,
  • zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji, nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru),
  • poznawanie wzorców właściwego zachowania(postawa nauczyciela, postacie z literatury).
  • poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych,
  • udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury: rozróżnianie prawdy, fałszu, kłamstwa, fantazji w utworach literackich i w sytuacjach codziennych
  • podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań,
  • układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków,
  • rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych,
  • podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach,
  • włączanie zabaw dramowych jako element bloku integracyjnego określającego samopoczucie dziecka,
  • systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienia argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami drugiej osoby,
  • uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych.

ZADANIE – BĄDŹ KULTURALNY  

NORMY POSTĘPOWANIA: 

  • używaj form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję,
  • nie mów z pełnymi ustami,
  • okazuj szacunek dorosłym i starszym osobom,
  • pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań,
  • bądź miły dla innych osób (kolegów i dorosłych),
  • dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie),
  • słuchaj kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI: 

  • samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i przedszkolu (sprzątanie swoich zabawek, układanie książek itp.),
  • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny (spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni odpoczywają, opiekowanie się osobami chorymi i starszymi),
  • uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuje, przepraszam),
  • dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczycielki, postaci z literatury itp.),
  • utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, autobus, kino),
  • poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów,
  • uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowanie innym za te słowa,
  • rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir vivre, stosowanie ich w sytuacjach codziennych,
  • opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki itp.),
  • przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku, uszanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników i skwerków, nie niszczymy drzew i krzewów, uczestniczenie w corocznej akcji „Sprzątanie Ziemi”, „Sprzątanie Świata”.

ZADANIE -BĄDŹ KOLEŻENSKI 

NORMY POSTĘPOWANIA: 

  • zgodnie baw się z kolegami,
  • szanuj cudzą własność,
  • dziel się z innymi tym co masz,
  • nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi,
  • nie wyrządzaj krzywdy innym,
  • nie rób drugiemu co tobie niemiłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj, nie przerywaj),
  • pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują.

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI: 

  • zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie,
  • interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów,
  • rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenia się nimi),
  • uczenia się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu – używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni,
  • słuchanie kolegów pełniących dyżur podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom,
  • „wyrabianie” nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie: dzień dobry, skinienie ręką, itp.),
  • sprawianie radości choremu koledze przez, np. wspólne pisanie listu, przygotowanie upominku, odwiedziny,
  • dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych),
  • sprawianie radości innym dzieciom, przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków,
  • opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności)

ZADANIE-DBAJ O SWOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.
STOSUJ ZASADĘ

„W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH”

NORMY POSTĘPOWANIA:

  • nie krzycz, mów umiarkowanym głosem,
  • często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu,
  • hartuj swój organizm,
  • ubieraj się odpowiednio do temperatury,
  • zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,
  • pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych,
  • zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu,
  • nie obawiaj się wizyty u lekarza, mów o tym czego się boisz,
  • unikaj hałasu,
  • nie oddalaj się od grupy, z miejsca zabaw,
  • nie próbuj produktów nieznanego pochodzenia,
  • informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie),
  • pamiętaj swój adres zamieszkania,
  • unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  • zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi
  • nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt,
  • przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI: 

  • dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach,
  • czynne uczestnictwo dzieci w zajęciach organizowanych przez nauczyciela (spacery wycieczki, zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, pobyt na świeżym powietrzu),
  • uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody,
  • kształtowanie nawyku zjadania wszystkich potraw,
  • systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji,
  • rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów- spotkania z lekarzem, wizyta w gabinecie stomatologicznym,
  • stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy itp.),
  • uświadomienie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, prace gospodarcze, hodowle prowadzone w kąciku przyrody, filmy edukacyjne, itp.),
  • udział dzieci w konkursach dotyczących zdrowia,
  • cykliczne spotkania z policjantem,
  • ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach,
  • przestrzeganie zasady spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, słodycze, rośliny otrzymywane od obcych),
  • omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości,
  • zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania w toku zajęć, scenek rodzajowych , dramy, poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  • poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu,
  • spotkanie z weterynarzem- omówienie zachowań zwierząt gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore,
  • rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych,
  • dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki, inscenizacje)

V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW 

1. METODY PRACY:

  • Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem, rozmowa,
  • Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, pokaz, wystawa,
  • Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula,
  • Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne zabawy intelektualne np. krzyżówki, rebusy, rozsypanki, quizy

2. FORMY PRACY

  • Praca indywidualna.
  • Zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy.
  • Czynności samoobsługowe dzieci oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.
  • Spacery i wycieczki.
  • Zajęcia zorganizowane przez nauczyciela z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach.
  • Udział w imprezach i uroczystościach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim.
  • Udział w konkursach, festiwalach , quizach, turniejach.

3. WARUNKI BAZOWE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU:

  • Sale zabaw dla każdej grupy,
  • Pomoce dydaktyczne do zajęć , zabaw,
  • Wyposażone kąciki zabaw i sale do zabaw,
  • Ogród przedszkolny.

VI. PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA 

Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka w tym do:

  • Prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
  • Poszanowania wszystkich potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
  • Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
  • Wyrażania swoich uczuć i myśli.
  • Umożliwienia zdobywania nauki przez zabawę z uwzględnieniem indywidualnych możliwości.
  • Opieki i ochrony.

Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:

  • Poszanowania własnej godności i prawo do nietykalności,
  • Posiadania własnego zdania i możliwości wyrażania go,
  • Proszenia o to czego chce, ale nie wymagania tego,
  • Popełniania błędów i możliwości naprawiania ich,
  • Akceptacji takim, jakim jest,
  • Przebywania w warunkach sprzyjających jego rozwojowi,
  • Indywidualnego tempa procesu rozwojowego,
  • Przebywania w warunkach zapewniających bezpieczeństwo i ochronę zdrowia,
  • Korzystania z dóbr kulturalnych,
  • Poszanowania własności,
  • Znajomości swoich praw i korzystania z nich,
  • Ciszy, spokoju i samotności , gdy tego potrzebuje,
  • Korzystania z kontaktów interpersonalnych z dziećmi i dorosłymi,
  • Kształtowania prawidłowych kontaktów społecznych,
  • Zabawy i wybierania towarzyszy zabaw,
  • Przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić z prośbą o pomoc,
  • Zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania,
  • Podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji,
  • Uczestniczenia we wszystkich formach aktywności,
  • Snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje,
  • Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,
  • Regulowania własnych potrzeb,
  • Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej ,

Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów ,przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:

  • Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli,
  • Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. związane ze zdrowiem dzieci,
  • Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu,
  • Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa,
  • Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.

VII. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW 

Rodzice mają prawo do :

  • zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danej grupie,
  • uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów i niepowodzeń,
  • wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola,
  • wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo tj. Radę Rodziców,
  • uzyskiwania fachowej pomocy pedagogicznej otwartej rozmowy z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych,
  • czynnego uczestnictwa w życiu przedszkola,
  • wspierania przedszkola w jego działaniach.

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

  • przestrzeganie Statutu Przedszkola nr 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” w Siemianowicach Śląskich,
  • wyposażenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory,
  • respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
  • przestrzeganie godzin pracy przedszkola,
  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
  • przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola,
  • wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno – wychowawczym, uczestniczenie w zebraniach rodziców, utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielem bądź z dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku.

VIII. ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELA

Nauczyciel:

  • współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, włącza rodziców w życie przedszkola,
  • planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą oraz jest odpowiedzialny za jej efekty,
  • zbiera informacje o dzieciach – prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka,
  • współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczni – pedagogiczną,
  • wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju,
  • kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
  • dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich,
  • tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
  • wspiera rozwój aktywności poznawczej nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej,
  • otacza indywidualną opieka każdego z wychowanków i dostosowuje metody oraz formy pracy do jego możliwości,
  • utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat jego zachowania i rozwoju,
  • współpracuje z domem rodzinnym w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
  • dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
  • sumiennie przygotowuje się do pracy z dziećmi,
  • prowadzi dokumentację zgodnie z określonymi przepisami,
  • doskonali swoje kwalifikacje zawodowe,
  • dąży do pełni własnego rozwoju osobowego,
  • współtworzy dobrą atmosferę pracy w przedszkolu,
  • przestrzega podstawowe zasady BHP i ppoż. oraz dyscypliny pracy.

Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami

  • poznanie środowiska rodzinnego wychowanków,
  • współdziałanie obu środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych,
  • prowadzenie pedagogizacji rodziców,
  • stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach,
  • inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska,
  • przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy,
  • przedstawianie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka, a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych,
  • inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki.

IX. ZASADY ZACHOWAŃ DZIECI

Ustalone zostały zasady , w których zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:

  • zachowania podczas posiłków
  • zachowania w łazience
  • zachowania w szatni
  • zachowania w sali
  • zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
  • zachowania podczas wycieczek i spacerów
  • zachowania podczas imprez i uroczystości

1. Zasady zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków

  • siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi
  • jemy w ciszy
  • jemy z zamkniętymi ustami, powoli
  • sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie
  • odchodząc od stołu cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”

2. Zasady zachowań w łazience

  • mycie rąk

– podwijamy rękawy
– moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy
– zakręcamy kran
– otrząsamy ręce nad umywalką
– wycieramy dłonie w ręcznik

  • pielęgnacja zębów

– do kubka wlewamy letnią wodę
– dwukrotnie płuczemy usta
– na szczoteczkę wyciskamy pastę
– myjemy zęby okrężnymi ruchami
– kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą
– płuczemy szczoteczkę i wkładamy ją do kubka do góry włosiem
– kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu

  • higiena potrzeb fizjologicznych

– korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo
– zawsze po sobie spłukujemy toaletę
– myjemy ręce po wyjściu z toalety

3. Zasady zachowań w szatni

  • .starannie układamy swoją odzież i buty
  • pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem
  • po powrocie do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę
  • przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży
  • starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę
  • pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy
     4. Zasady zachowań w sali
  • nie biegamy
  • dzielimy się zabawkami
  • mówimy umiarkowanym głosem
  • przestrzegamy reguł w trakcie zabawy
  • nie bijemy innych
  • sprzątamy po sobie
  • nie niszczymy zabawek
  • używamy zwrotów grzecznościowych

    5. Zasady zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym

  • bezpiecznie korzystamy z urządzeń
  • nie popychamy innych
  • nie bijemy się
  • pomagamy sobie
  • nie oddalamy się z terenu ogrodu
  • słuchamy poleceń nauczyciela

    6. Zasady zachowań podczas wycieczek i spacerów

  • idziemy kolejno parami
  • nie popychamy się
  • uważnie słuchamy
  • przestrzegamy zasad ruchu drogowego
  • nie oddalamy się

    7. Zasady zachowań obowiązujące podczas imprez i uroczystości

  • słuchamy poleceń nauczyciela
  • zajmujemy wyznaczone miejsce
  • witamy się z gośćmi
  • uważnie słuchamy
  • żegnamy się z gośćmi
  • wychodzimy w ustalonej kolejnościX. SYSTEM NAGRÓD I KARDzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi kodeks postępowania musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie je egzekwować. Skutecznym środkiem wychowawczym są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
    Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady zachowania
  • pochwała wobec grupy
  • pochwała indywidualna
  • pochwała przed rodzicami
  • atrakcyjna zabawa według pomysłu dziecka
  • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności
  • drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania ,dyplomy

Nagradzamy za:

  • stosowanie ustalonych umów i zasad
  • wysiłek włożony w wykonywanie pracy, zadania
  • wypełnienie podjętych obowiązków
  • bezinteresowną pomoc innym
  • stosowanie zasad ochrony przyrody
  • aktywny udział w pracach grupy

Po ustaleniu norm postępowania ustalamy także konsekwencje za brak podporządkowania się im.

Formy karania za niestosowanie się do ustalonych zasad:

  • upomnienie słowne
  • rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
  • wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
  • odsunięcie na krótki czas od zabawy
  • zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
  • poinformowanie rodziców o przewinieniu

Kary stosujemy za:

  • nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
  • stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
  • zachowania agresywne
  • niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
  • celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków

XI. MODEL NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA NR 2 „TĘCZOWA DWÓJECZKA” W SIEMIANOWICACH ŚLĄSKICH

DOBRY NAUCZYCIEL I WYCHOWAWCA TO KTOŚ, KTO:

W relacjach z wychowankami:

  • jest przyjacielem dziecka, wspiera je w rozwoju,
  • zna i przestrzega prawa dziecka,
  • jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia,
  • jest kreatywny i empatyczny,
  • częściej stosuje nagrody niż kary,
  • zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic,
  • potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.

W relacjach z rodzicami:

  • wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej,
  • pogłębia wiedzę rodziców – informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka,
  • wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych,
  • uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka,
  • stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu środowisk wychowawczych dziecka,
  • zna warunki życia dziecka,
  • odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.

XII. KODEKS PRZEDSZKOLAKA

Jestem dobrym/ dobrą kolegą/ koleżanką dlatego:

  • chętnie pomagam innym,
  • mówię „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję”, „dzień dobry”, „do widzenia”,
  • zawsze bawię się zgodnie,
  • szanuję własność innych,
  • proszę o to czego chcę – ale nie wymagam,
  • dbam o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
  • szanuję pracę innych,
  • dbam o czystość i porządek,
  • pytam o zgodę kolegów i dorosłych,
  • dbam o książki i zabawki,
  • nie biję, nie popycham, nie krzywdzę innych,
  • nie wyśmiewam się z innych, nie sprawiam im przykrości,
  • szanuję zdanie innych,
  • wiem i szanuję to, że nie każdy lubi to co ja,
  • nie przeszkadzam w zabawie i pracy innym,
  • mówię , co czuję i co myślę,

XIII. KRYTERIA SUKCESU I EWALUACJA 

Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczego będzie:

DZIECKO – KTÓRE:

  • Zna i kultywuje tradycje rodzinne, regionalne.
  • Posiada świadomość przynależności narodowej; rozpoznaje godło i barwy narodowe, rozumie pojęcie”ojczyzna”.
  • Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych.
  • Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.
  • Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania.
  • Rozumie dostrzega potrzeby innych, akceptuje ich odrębność.
  • Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.
  • Rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie.
  • Umie cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy, potrafi godnie przyjąć porażkę.
  • Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia.
  • Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki.
  • Wie, że ma prawo do pomocy ze strony dorosłych w sytuacjach trudnych.
  • Szanuje wartości takie jak: sprawiedliwość, dobroć, życzliwość, tolerancja, piękno, prawda.
  • Potrafi odróżniać dobro od zła.
  • Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy.
  • Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.
  • Rozumie potrzeby stosowania profilaktyki prozdrowotnej.
  • Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.
  • Rozumie potrzebę konieczności przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.

    RODZIC – KTÓRY:

  • Podejmuje systematyczną współpracę z przedszkolem,
  • Jest otwarty na rady i sugestie nauczyciela,
  • Czuje się współgospodarzem placówki,
  • Bierze czynny udział w życiu przedszkola,

UWAGI KOŃCOWE:

  • Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialne są nauczycielki ze wszystkich grup wiekowych.
  • Zadania realizowane będą wspólnie z rodzicami.

SPOSOBY EWALUACJI:

  • Ankieta dla rodziców,
  • Ankieta dla nauczycieli,

BIBLIOGRAFIA:

  1. Aronson E. – „Człowiek istota społeczna”. Warszawa 1994
  2. Dobson J.S. – „Dzieci i wychowanie – pytania i odpowiedzi” . Warszawa 2000
  3. Faber A. Mazlish E. – „Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”. Poznań 1992
  4. Kochańska G. – „Kształtowanie u dzieci zainteresowań innymi ludźmi i gotowość do niesienia im pomocy”. Wrocław 1982
  5. McDowell J. Day D. – „Jak być bohaterem dla swoich dzieci”. Warszawa 1997
  6. Obuchowska I. – „Kochać i rozumieć – jak pomóc swojemu dziecku przeżyć szczęśliwe dzieciństwo”. Poznań 2000
  7. Ossowska M. – „Normy moralne”. Warszawa 2000
  8. Portman R. – „Gry i zabawy przeciwko agresji”. Kielce 1999
  9. Prekop J. Schweizer Ch. – „Niespokojne dziecko- poradnik dla zaniepokojonych rodziców”. Poznań 2000
  10. Prus – Wiśniewska H. – „Zanim dziecko pójdzie do szkoły”. Warszawa 1995
  11. Sękowska Z. – „Współzależność wychowania i rozwoju dziecka”. Kraków 1984
  12. Red. Szablak K. – „Wychowując mówmy jednym głosem”. Poznań 1998
  13. Tilman D. Hsu D. – „Wchodzenie w świat wartości”. Warszawa 2005
  14. Tilman D. Pilar Q. – „Wychowanie w duchu wartości”. Warszawa 2002
  15. Way B. – „Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży”. Warszawa 1990

Skip to content