Procedury
Wykaz procedur działań wychowawczych i zapobiegawczych wobec dzieci i młodzieży
Podstawa prawna:
-
Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).
-
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości.
PROCEDURA NR 1
W przypadku, gdy wychowawca podejrzewa, że dziecko z przedszkola odbiera rodzic (opiekun prawny) będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków:
- Powiadamia dyrektora placówki.
- Nie wydaje dziecka i jednocześnie zawiadamia o tym fakcie innego dorosłego członka rodziny, którego zobowiązuje do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia, po zakończeniu działań interwencyjnych.
- W przypadku gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub w przypadku przedłużającej się nieobecności rodziców dyrektor placówki może:
- po konsultacji z najbliższą jednostką Policji podjąć decyzję o dalszych krokach; Policja może rozeznać się w sytuacji domowej dziecka – sprawdzić czy rodzice przebywają w domu;
- podjąć decyzję, że wychowawca może odprowadzić dziecko do domu. Jeżeli są rodzice, to dziecko zostaje pod opieką rodziców.
- gdy nie ma rodziców w domu, wspólnie z Policją podejmuje działania dotyczące dalszego postępowania w danej sytuacji (np. zabrania dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej)
- przeprowadzenie rozmowy z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązanie ich do przestrzegania regulaminu przedszkola.
- Jeżeli powtarzają się przypadki, których rodzic/opiekun prawny odbierający dziecko z przedszkola znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to wychowawca powinien rozpoznać sytuację domową i rodzinną dziecka. Jeżeli zachodzi taka konieczność, powiadamia o tym fakcie policję (specjalistów do spraw nieletnich), celem rozeznania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka, a następnie powiadamia sąd rodzinny.
PROCEDURA NR 2
W przypadku gdy dziecko z przedszkola jest odbierane przez osobę niepełnoletnią, wychowawca powinien podjąć następujące kroki:
- Powiadamia o tym fakcie dyrektora placówki.
- Kontaktuje się z rodzicami lub osobą uprawnioną – wskazaną przez rodziców celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
- Wspólnie z rodzicami lub osobą uprawnioną ustala dalsze kroki postępowania.
- Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań interwencyjnych.
- W przypadku, gdy nie można nawiązać kontaktu z rodzicami lub osobą uprawnioną dyrektor może:
- zwrócić się do najbliższej jednostki policji o pomoc w celu rozeznania sytuacji domowej dziecka;
- po konsultacji z jednostką policji podjąć decyzję,co do dalszych kroków postępowania w danej sytuacji;
- gdy nie ma rodziców w domu, wspólnie z Policją podejmuje decyzje dotyczącą dalszych kroków postępowania w danej sytuacji (np. zabrania dziecka do pogotowia opiekuńczego, czyli tzw. placówki interwencyjnej);
- przeprowadzenie rozmowy z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązanie ich do przestrzegania regulaminu przedszkola.
PROCEDURA NR 3
W przypadku gdy rodzic/opiekun prawny notorycznie odbiera dziecko z przedszkola po godzinach urzędowania placówki, wychowawca powinien podjąć następujące kroki:
- Powiadamia o tym fakcie dyrektora placówki.
- Dokumentuje powyższy przypadek w formie notatki służbowej.
- Dyrektor placówki wzywa na rozmowę wyjaśniającą rodzica/prawnego opiekuna, który łamie regulamin przedszkola, powiadamia go o konsekwencjach takiego zachowania, zobowiązuje go do przestrzegania regulaminu przedszkola.
- Ustala wspólnie z rodzicami zasady dalszego przebywania dziecka w przedszkolu.
- W przypadku, gdy rodzice/opiekunowie prawni nadal odbierają dziecko z przedszkola po godzinach urzędowania, dyrektor placówki zwraca się do najbliższej jednostki policji o rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka; następnie powiadamia o tym fakcie Policję a w następnej kolejności Sąd Rejonowy Wydział: Rodzinny i Nieletnich.
PROCEDURA NR 4
W przypadku gdy otrzymuje informacje, że zachodzą sytuacje, w których dziecko pozostawione jest w domu bez opieki, zaniedbane, wychowawca powinien podjąć następujące kroki:
- Powiadamia dyrektora placówki.
- Powiadamia osobę, która przekazuje informację, o możliwości powiadomienia odpowiednich instytucji (prawnych lub pozaprawnych) o zaistniałej sytuacji.
- Dyrektor wspólnie z wychowawcą ustala następujące kroki postępowania:
- rozmowa z rodzicami;
- wskazanie instytucji pomocowych;
- przeprowadza wizytę domową celem określenia sytuacji rodzinnej dziecka;
- zwraca się do najbliższej jednostki policji z prośbą o rozeznanie sytuacji rodzinnej i domowej dziecka;
- w sytuacji, gdy istniejący stan rzeczy nie ulega poprawie, powiadamia najbliższą jednostkę policji celem wyjaśnienia , potem powiadamia sąd rodzinny.
- Sporządza dokumentację w formie notatki służbowej.
PROCEDURA NR 5
W przypadku gdy wychowawca znajduje na terenie przedszkola niebezpieczne przedmioty i rzeczy, będące w posiadaniu dzieci, powinien podjąć następujące kroki:
- Zachowując środki ostrożności zabezpiecza przedmioty i rzeczy przed dostępem do niej osób niepowołanych.
- Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora przedszkola.
- Przeprowadza z rodzicami rozmowę celem zobowiązania ich do dokładniejszego pilnowania i sprawdzania co dziecko zabiera z domu do przedszkola.
- Sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia, po zakończeniu działań interwencyjnych.
PROCEDURA NR 6
W przypadku gdy na terenie przedszkola zdarzy się dziecku nieszczęśliwy wypadek, wychowawca powinien podjąć następujące kroki:
- Udziela dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej.
- Powiadamia dyrektora placówki.
- Jeżeli zdarzenie zagraża życiu dziecka i wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej wzywa Pogotowie Ratunkowe, a potem powiadamia rodziców.
- Niezwłoczne powiadamia rodziców/prawnych opiekunów o nieszczęśliwym wypadku, gdy zdarzenie nie zagraża życiu dziecka i nie wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej. Wspólnie z rodzicami ustala dalsze kroki postępowania (postępuje zgodnie z sugestiami rodziców).
- Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.